LARP-TIETOROMPPU ANOMUS Helsingissä 14.8.1998 Tilaaja: Suomen live-roolipelaajat ry. Kalle Toivonen, 170970 Agricolankatu 4 B 55 00530 Helsinki 040-580 6807 kato@iki.fi Toteuttaja: Riikka Sarvas Oikokatu 4 d 81 15140 Lahti 03-730 5379 050-527 4615 rsarvas@lpt.fi http://www.iki.fi/kato/larp/hki2000/larppu.txt LARPPU - "larppaamisen käsikirja linnunradalle" Live-roolipelien ymmärtämistä vaikeuttaa niiden monitahoisuus. Omaksuttaessa käsitys joukkoviestimistä tai suullisesti naapurin Petralta, jää joko kokonaiskuva hahmottumatta detaljien sokkelosta tai yksityiskohdat vähintään hämäriksi yleistävän kuvailun alle. Pelaajilta larpit vaativat paljon taitoja: ompelemista, keskiaikaisten tapojen tai tanssien hallitsemista tai ymmärrystä sopivasta käytöksestä muita kohtaan pelin aikana. Monet näistä asioista hahmottuvat perinteisistä medioista kovin vaikeasti. Pelien tekijät tarvitsevat käyttöönsä laajan arkiston lähdemateriaalia pelipaikkojen kartoista kirjoitusoppaisiin, puhumattakaan tapahtumanjärjestämisen vaatimien asioiden listoista, joista ilmenevät myös näiden asioiden kätevät toteutustavat. Materiaaliarkiston tulee olla välittömästi käytettävissä tietokoneella pelejä kirjoitettaessa ja organisoitaessa. Tekstin, kuvan, äänen ja videon yhdistelmä voi esittää niin pelaajien, pelinjohtajien kuin alasta vain ylimalkaisesti kiinnostuneidenkin tarvitsemat tiedot paljon omaksuttavammin kuin perinteiset mediat. Pelaamistapoja voidaan kuvailla yleistajuttavassa tekstissä, josta pääsee yhdellä klikkauksella tutkimaan taustalla olevaa teoriaa; tekstin sisältö konkretisoituu täysin vasta lyhyessä videopätkässä pelikohtauksista, joissa eri tapoja sovelletaan käytäntöön. Suomen live-roolipelaajat ry:n julkaisutoiminta pyrkii vastaamaan kaikkiin alaa koskeviin tiedotustarpeisiin. Emme kuitenkaan ole onnistuneet selvittämään pelaamisen monia koukeroita edes kaikille alan harrastajille, puhumattakaan suuresta yleisöstä. Tarvitsemme julkaisun, jossa koko valtava pelaamista käsittelevä ja opastava aineisto on kesitetysti mutta tehokkaasti löydettävissä ja hyödynnettävissä. Tarvitsemme välineen, joka antaa mahdollisuuden käyttää ääntä ja elävää kuvaa perinteisen tekstimuotoisen ilmaisun tukena ja päinvastoin. Riikka Sarvas tarjoaa Suomen live-roolipelaajille mahdollisuutta toteuttaa larppaamista käsittelevä CD-ROM lopputyönään Lahden ammattikorkeakoulun muotoiluinstituutista. Yhdistys haluaa tästä julkaisusta laadukkaan ja kattavan, sillä sille ounastellaan suurta kysyntää, jos se onnistuu vastaamaan yllä esitettyihin tarpeisiin. Romppu toteutettaisiin päätekijänsä ja alan pitkän linjan aktiivien yhteistoteutuksena. Projektina rompun toteuttaminen on kuitenkin liian laaja, jotta yhdistys tai muut osapuolet kykenisivät yksin kustantamaan sen. Lopputyö ajoittuu vuoden 2000 kevääseen. Romppu toteutetaan talven 1999-2000 aikana, joten materiaalit tulee kerätä ja valmistaa ennen vuoden 1999 syksyä. Julkaisun työnimenä on larp- ja romppu-termien näppärä yhdistelmä "Larppu". Kohderyhmät Ensisijaiset kohderyhmät jakautuvat alan harrastajiin ja siihen tutustuviin. Harrastajista aloittelevien ja kokeneiden pelaajien ja toisaalta pelien tekijöiden tietotarpeet eroavat selkeästi toisistaan. Alaan tutustuville ulkopuolisille tulee tarjota viihdyttävä kokonaisuus, josta sen keskeinen olemus välittyy helposti, mutta myös menetelmän soveltamiseen ja analyysiin riittävä aineisto. Aloittelevat pelaajat tarvitsevat tietoa peleihin pääsemisestä ja niiden edellyttämistä varusteista ja toimintatavoista. Kokeneet pelaajat haluavat keskitetyn lähteen erilaisten välineiden, kuten vaatteiden, rekvisiitan ja ruokien tekemisestä. Pelien tekijöille tulee tarjota laaja arkisto järjestämiseen opastavia artikkeleita, pelipaikkojen ja muiden resurssien hankkimista selvittäviä ohjeita ja näiden luetteloita. Alasta kiinnostuneille ulkopuolisille tulee selvittää pelien luonnetta ja kulttuurista taustaa selkein esimerkein. Lisäksi tulee tarjota riittävä teoreettinen malli pelaamisesta. Nuorisotyötä ja kouluja varten on hyvä selvittää menetelmän eri sovellustapoja ja antaa työhön suoraan soveltuvia ohjeita. Materiaali Sisällön on tarkoitus perustua ensisijaisesti jo olemassaolevaan aineistoon. Aineiston toimittajille maksetaan sen laajentamisesta ja syventämisestä, jotta tuotteen sisältöarvo nousee vastaamaan tarpeisiin. Käytännössä toimittajat ovat aiheesta kiinnostuneita ja sitä tutkivia yksityishenkilöitä, jotka varaavat sisällön tuottamiseen huomattavasti aikaa. Palkkiojärjestelmä kuvataan tarkemmin alla. Materiaalin vanhenemisen ongelma voidaan voittaa sisällyttämällä siihen järjestelmä, joka hakee päivitettyjä lisätietoja Internetin kautta tilaajan palvelimelta. Päivitysten toimittaminen jää tilaajan harteille. Jakelu Suomen live-roolipelaajat ry. vastaa tuotteen jakelusta. Sitä myydään sangen kohtuulliseen hintaan kouluille, kirjastoille ja harrastajaryhmille. Alan liikkeiden kautta myynti on, joskin välttämätöntä, melko tuottamatonta - nämä kun vaativat suurehkoja alennuksia varsinaisesta myyntihinnasta. Yhdistyksen panos tuotantokustannuksiin perustuu arvioituun myyntiin. Mikäli myynti alitetaan, jätetään osa sisällöntuotannon palkkioista maksamatta - tästä sovitaan asianosaisten kanssa erikseen. Mikäli myynti ylitetään, voitto voitaneen jakaa sisällöntuottajien ja kustantajien (Suomen live-roolipelaajat ry. ja Helsinki 2000 -säätiö) kesken. Synopsis Tämä on erittäin alustava versio rompun sisällöstä ja rakenteesta. Varsinainen synopsis määritellään ennen materiaalinkeruun alkamista. 1. Menetelmäesittely 1.1. Alan yleinen historiikki (ELF Vesala) 1.2. Mitä on eläytyminen? (Toni Sihvonen) 1.3. Miten pelaaminen tapahtuu? 1.3.1. Eri pelaamistavat 1.3.2. Tausta-aineistosta palautteeseen pelimateriaalin kiertokulku tekijöiden ja pelaajien välillä 1.3.3. Hahmon luonti 1.3.4. Rekvisiitta 1.4. Ketkä pelaavat (kohderyhmäjaottelu) 1.5. Larp välineenä 1.5.1. Viihde 1.5.2. Itsetuntemuksen kehitys 1.5.3. Yhteisösimulaatiot 1.5.4. Koulutus 1.5.4.1. Yritysten sisäinen kehittäminen 1.5.4.2. Kouluaineiden opettaminen 1.5.4.3. Nuorten sosiaalikasvatus 2. Hakuteos 2.1. Peliarkisto 2.1.1. Lista vanhoista pelitapahtumista 2.1.2. Pelattujen pelien kuvauksia 2.1.2.1. Maailmakuvauksia 2.1.2.2. Säännöstöjä 2.1.2.3. Pelaajien kertomuksia 2.1.2.4. Loppuyhteenvetoja 2.2. Käsikirjoitusarkisto käytettäväksi soveltuvia valmiita pelipohjia 2.3. Pelityylit 2.3.1. Säännöstöt 2.3.2. Eläytymistavat 2.3.3. Simulaatiotasot 2.3.3.1. Abstrakti 2.3.3.2. Esittävä 2.3.3.3. Toiminnallinen 2.3.4. Intensiteettitasot 2.3.4.1. Pelin pituus 2.3.4.2. Roolipelisopimuksen voimakkuus 2.3.5. Pelityylien erot maittain 2.4. Genret jaottelu tullee Jaakko Stenroosilta 2.5. Artikkeleita ja keskusteluja 2.5.1. Verkkokeskusteluja 2.5.2. Alan kehittäjiltä 2.5.3. Tiedotusvälineistä 2.6. Viitteet ja linkit 2.7. Hakukone 3. Varusteet jaottelu? (aikakausittain, genreittäin, säännöstöittäin...) 3.1. Puvut 3.2. Naamiot 3.3. Maskeeraus 3.4. Aseet 3.5. Muu välineistö 3.6. Lavasteet 3.7. Erikoistehosteet 4. Pelinjärjestäminen 4.1. Ryhmätyöskentely ja ohjaus 4.2. Materiaalihankinta 4.3. Varustaminen 4.4. Varautuminen pahimpaan 4.4.1. Turvallisuus 4.4.2. Ensiapu 4.4.3. Vakuutukset 4.5. Joukkotapahtuman järjestäminen 4.5.1. Majoitus 4.5.2. Ruokahuolto 4.5.3. Tiedotus ja opastus 4.5.4. Ihmisten ohjaaminen 4.6. Kirjoittaminen 4.6.1. Hahmo sankarina 4.6.2. Suhdeverkostojen hallinta 4.6.3. Klassiset juonikuviot 4.6.4. Kirjoittaminen ryhmässä Aikataulu Sisältösuunnittelu 1.1.1999 - 1.3.1999 Toteutussuunnittelu rakennesuunnittelu 1.3.1999 - 1.4.1999 ohjelmasuunnittelu 1.4.1999 - 1.6.2000 mediasuunnittelu 1.3.1999 - 1.5.1999 Materiaalinhankinta tuotanto 1.3.1999 - 1.6.1999 kerääminen 1.3.1999 - 1.7.1999 jälkituotanto 1.5.1999 - 1.8.1999 jälkikäsittely 1.3.1999 - 1.9.1999 Toteutus ohjelmointi 1.6.1999 - 1.9.1999 mediatyöstö 1.9.1999 - 1.1.2000 koosto 1.1.2000 - 1.3.2000 viimeistely 1.3.2000 - 1.5.2000 Julkaiseminen 15.5.2000 Talousarvio 1. Kulut Kaikkien töiden hinnaksi on laskettu 50,-/h, 8 h/pv, 20 pv/kk eli 8 000,-/kk. Hinta koostuu työnantajan lakisääteisistä palkkakustannuksista ja itse palkasta, joka siten asettunee 40 bruttotuntimarkan tietämille. 1.1. Tekijöiden palkat 1.1.1. Sisältösuunnittelu 2 vko 4 000,- = kaikkiaan 2 vko 4 000,- 1.1.1. Toteutussuunnittelu rakennesuunnittelu 2 vko 4 000,- ohjelmasuunnittelu 2 vko 4 000,- mediasuunnittelu 2 vko 4 000,- = kaikkiaan 1 kk 2 vko 12 000,- 1.1.2. Materiaalinhankinta tuotanto ja kerääminen ohjaus, valvonta 1 vko 2 000,- vastaanotto 1 vko 2 000,- jälkituotanto visuaalinen 2 vko 4 000,- tekstuaalinen 1 vko 2 000,- jälkikäsittely 1 kk 8 000,- = kaikkiaan 2 kk 1 vko 18 000,- 1.1.3. Toteutus ohjelmointi 1 kk 8 000,- mediatyöstö 1 kk 8 000,- koosto 2 vko 4 000,- viimeistely testaus 1 vko 2 000,- sisältökorjaukset 1 vko 2 000,- toimintokorj. 1 vko 2 000,- = kaikkiaan 3 kk 1 vko 26 000,- Palkat kaikkiaan 60 000,- 1.2. Materiaalikustannukset 1.2.1. Videointi välinevuokrat 4 000,- kuvaaja viikoksi 2 000,- 1.2.2. Kuvitus valokuvat 2 000,- piirrokset 2 000,- animaatiot 2 000,- 1.2.3. Musiikki teostomaksut ja äänityön osto 4 000,- 1.2.5. Kirjoituspalkkiot 5 kirjoittajaa x 2 000,- 10 000,- Materiaalikustannukset kaikkiaan 26 000,- 1.3. Tuotantokustannukset 1.3.1. Tuotantovälineet väline- ja ohjelmistovuokrat 25 000,- 1.3.2. Juoksevat ja kulukorvaukset 4 000,- 1.3.3. Lopputyön lunastus 1 500,- 1.3.3. Painatus 500 x 30,- 15 000,- Tuotantokustannukset kaikkiaan 45 500,- Kulut kaikkiaan 131 500,- 2. Rahoitus 2.1. Suomen live-roolipelaajat ry. 20 000,- arvioitu myynti 500 kpl x hinta 80,- - paino- ja pakkauskulut 40,- = 40,- (käytännössä yhdistys maksaa palkkioita takautuvasti myyntituloista) 2.2. Oppilaitoksen osuus 25 000,- 2.3. Sponsorirahoitus OPM, AVEK tai vastaava 30 000,- Alan liikkeet 13 500,- mainoksia tuotteeseen 2.4. Helsinki 2000 -säätiön osuus 43 000,- Rahoitus kaikkiaan 131 500,-