NÄYTELMÄPELI-TYÖPAJA ANOMUS Helsingissä 16.2.1998 Suomen live-roolipelaajat ry. Kalle Toivonen, 170970 Agricolankatu 4 B 55 00530 Helsinki 040-580 6807 kato@iki.fi http://www.iki.fi/kato/larp/hki2000/anomus_tyopaja.txt Muutaman kerran vuodessa pidettävä työpajamuotoinen kurssi ihmisille, jotka haluavat oppia tekemään näytelmäpelejä. Ryhmiin tulisi valita yhteinäisen lähestymistavan omaavia ihmisiä, esimerkiksi nuoriso-ohjaajat, opettajat, taiteilijat, vammaisavustajat tai syrjäytymisuhan alaiset nuoret kutkin erikseen. Eri kohderyhmille painotetaan luonnollisesti eri asioita ja pyritään tuomaan esille sellaisia malleja, joista on hyötyä kyseisen kohderyhmän tavoitteille. Kuriositeettina haluaisimme järjestää työpajan kirjailijoille, pelien kirjoittamisprosessin menetelmien vertailemiseksi sekä korkeatasoisemman pelikirjoittamisen rohkaisemiseksi. OPETUS Kurssin opetus jakautuu kahteen pääasiaan: tapahtumanjärjestämiseen ja improvisaatiodraaman käsikirjoittamiseen. Tapahtumanjärjestämisen suhteen käydään läpi ainakin tarvekartoitusta, taloudenhoitoa, tiedottamista, resurssien hankintaa, hallintoa, työntekijöiden ja asiakkaiden ohjausta sekä tulosten arviointia. Käsikirjoituspuolella paneudutaan vähintään eläytymisen perusteisiin, rohkaisuun ja ohjaukseen, käsikirjoitusmalleihin lineaarisesta verkostomalliin, yksilö-, ryhmä- ja ympäristökuvauksiin, simulaatiosääntöihin, dramaturgian alkeisiin ja pelinaikaiseen ohjaukseen. Asiat käydään läpi ensin teoreettisesti, sitten käytännössä ja lopuksi arvioidaan oman ryhmän suoritusta. Jokainen kurssilainen tulee kirjoittamaan huomattavia määriä niin kaunokirjallista kuin asiatekstiäkin. Kurssilla voitaisiin käyttää vierailijoita kertomaan tarkemmin erityisaloista, kuten kirjanpidosta tai eläytymisen psykologiasta. TAVOITTEISTA Kurssilla käydään ensin periaatteessa läpi ja sen jälkeen toteutetaan näytelmäpelitapahtuman järjestäminen. Lopputuloksena syntyy peli, johon osallistuu 30-100 henkeä kurssilaisten määrittelemän kohderyhmän ihmisiä. Kurssilaiset luovat ja vetävät tapahtuman itse kurssin ohjaajien toimiessa opastajina ja taustatukena. Tuloksien arvioinnin jälkeen kurssilaisten tulisi olla kykeneviä itse järjestämään vastaavia tapahtumia omien tavoitteidensa edistämiseen. Itse näytelmäpelaamisen tavoitteet vaihtelevat kurssilla kohderyhmän mukaan jotakuinkin näin: Opettajat: eläytymisen ja leikin tuominen tehokkaaksi opetusvälineeksi. Nuoriso-ohjaajat: elämänsisällön tarjoaminen nuorille sekä valistaminen lainkaan saarnaamatta, puhtaasti nuorten oman kokemuksen kautta. Vammaiset ja heidän avustajansa: samastumisen kautta oman ruumiin rajoista vapautuminen sekä toisaalta ihmistuntemuksen syventäminen roolinvaihdolla. Nuoriso: mielekkäiden harrastusten ja haasteiden tarjoaminen, yhteisöllisesti olennaisten taitojen ja asenteiden löytäminen kokeilemalla, omien ominaisuuksiensa oppiminen ja ympäristön havainnoinnin kehittäminen. TEKIJÄT Kalle Toivonen on käynyt Kallion ilmaisutaitolukion vuosina 1986-1989 ja osallistunut harrastajateatteritoimintaan. Hän on toiminut nuorisotyössä useita vuosia ensin Oranssi ry:ssä, sittemmin live-roolipelijärjestöissä Korpin klaani ry:ssä Helsingissä ja Suomen Live-roolipelaajat ry:ssä. Jälkimmäisten hallituksista työkiireiden vuoksi vetäydyttyään hän on jatkanut nuorisotyötä niiden parissa rivijäsenenä ja innovaattorina. Kalle on useiden vuosien ajan pyrkinyt kokoamaan ryhmää kehittämään eläytymisen käyttöä opetuksessa motivaation ja sitä kautta oppimiskyvyn luomiseen. Työkseen hän kehittää tietojärjestelmiä eri puolilla Eurooppaa mm. internet-kahviloiden, multimediatuotannon, näytelmäpelijärjestäjien ja ATK:n tarpeisiin. Hän on Helsinki 2000 -tapahtuman larp-osiota organisoivan ryhmän PR-vastaava. Kalle aikoo kerätä kurssia varten muutaman ihmisen tehokkaan työryhmän kehittämään sellaista opetusmateriaalia ja -menetelmiä, joilla saavutetaan vähintään kurssille asetetut tavoitteet. Mika Koverola on helsinkiläinen kasvatustieteen opiskelija, joka on osallistunut Korpin klaanin toiminnanohjaukseen sen alusta 1993 asti. Hän on rohkea ja innovatiivinen nuori opettaja, joka haluaa kehittää koulua ja opettamista toimivampaan ja rakentavampaan suuntaan. Hän on toiminut nuorison parissa partiossa ja seurakunnissa ja pitänyt näillä tahoilla menestyksellä useita tapahtumia ja koulutustilaisuuksia. Molemmat tekijät ovat vuosia kaivanneet mahdollisuutta opettaa lasten ja nuorten kanssa työskenteleviä järjestäytyneesti käyttämään näytelmäpelejä ja muita haastavia menetelmiä niin lahjakkaiden kuin syrjäytyvienkin asiakkaiden iloksi ja rohkaisuksi. PAIKKA JA AIKA Valmistelutyön jälkeen kursseja voi pitää missä tahansa järkevissä kurssitustiloissa koska tahansa muutamaan kuukauden varoitusajalla. Yksi kurssi voi kestää kahdesta kuuteen kuukautta riippuen tapaamisten tiheydestä ja kestosta sekä lopputyön laajuudesta. Kurssin lopputyön tilan ja ajan varaaminen kuuluu kurssilaisille itselleen. Kurssi soveltuisi erityisen hyvin vedettäväksi vuonna 2000 Helsingissä, sillä muuta taidetoimintaa voitaisiin tällöin soveltaa sujuvasti pelien materiaalina. Toisista työpajoista voidaan tuoda rekvisiittaa, taideteoksista aiheita ja teemoja, toisista peleistä perusideoita ja oppia sekä nuoria saada innostettua mukaan tapahtumiin kulttuurivuodelle ominaisen yleisen kokeilunhalun varjolla. KUSTANNUSARVIO Oletukset: 3 kurssia, kussakin noin 30 osanottajaa, 3 vetäjää ja 3 vierailijaa, lopputöinä 3 viikonloppupeliä, joissa kussakin 120 pelaajaa. MENOT Kurssi nimike yksikkö yks.hinta määrä/k. hinta/kurssi kaikkiaan ------------------------------------------------------------------------- Kurssitilat vuokra/pv 1 000,- 20 20 000,- 60 000,- Ruokailu hinta/pv/osall. 30,- 600 18 000,- 54 000,- Tarvikkeet osallistuja 200,- 30 6 000,- 18 000,- Palkat (valmistelu tehdään vain kerran) valmistelu työpäiviä 350,- 30 10 500,- 10 500,- ohjaus työpäiviä 350,- 60 21 000,- 63 000,- Vierailupalkkiot 500,- 3 1 500,- 4 500,- Loppuyhteenveto tilavuokra vuokra/pv 2 000,- 1 2 000,- 6 000,- ruokailu ateria 100,- 30 3 000,- 9 000,- ========================================================================= Kurssin menot 82 000,- 225 000,- Lopputyö (120 pelaajaa + 30 ohjaajaa) nimike yksikkö yks.hinta määrä/k. hinta/kurssi kaikkiaan ------------------------------------------------------------------------- tilavuokra vuokra 3 000,- 1 3 000,- 9 000,- monisteet 20s/pelaaja 10,- 150 1 500,- 4 500,- rekvisiitta puvut+muuta 10 000,- 1 10 000,- 30 000,- matkakulut km 5,- 500 2 500,- 7 500,- ruoka aterioita 30,- 150 4 500,- 13 500,- ========================================================================= Lopputyön menot 21 500,- 64 500,- Kurssin menot 82 000,- 225 000,- Lopputyön menot 21 500,- 64 500,- ========================================================================= MENOT kaikkiaan 103 500,- 289 500,- 1 kurssi 3 kurssia TULOT Kurssi nimike yksikkö yks.hinta määrä/k. tulo/kurssi kaikkiaan ------------------------------------------------------------------------- Osall.maksut osallistuja 500,- 30 15 000,- 45 000,- Alkuavustus kerta 10 500,- 1 10 500,- 10 500,- Kurssiavustus kurssi 56 500,- 1 56 500,- 169 500,- ========================================================================= Kurssin tulot 82 000,- 225 000,- Lopputyö nimike yksikkö yks.hinta määrä/k. tulo/kurssi kaikkiaan ------------------------------------------------------------------------- Pelimaksut pelaaja 50,- 120 6 000,- 18 000,- Kulttuurituki tapahtuma 15 500,- 1 15 500,- 46 500,- ========================================================================= Lopputyön tulot 21 500,- 64 500,- Kurssin tulot 82 000,- 225 000,- Lopputyön tulot 21 500,- 64 500,- ========================================================================= TULOT kaikkiaan 103 500,- 289 500,- 1 kurssi 3 kurssia TASE 1 kurssi 3 kurssia MENOT kaikkiaan 103 500,- 289 500,- TULOT kaikkiaan 103 500,- 289 500,- ========================================================================= 0,- 0,-